Нова Хортиця - успішний приклад державно-приватного партнерства

У рамках «Великого будівництва» та державно-приватного партнерства за участі Групи Метінвест відновлений острів Хортиця у Запоріжжі отримав нове життя і тепер стає національним центром культури, туризму та творчості.

У Києві відбувся форум «Велике будівництво: Авіація. Туризм». У терміналі F Міжнародного аеропорту «Бориспіль» зібралися провідні вітчизняні та міжнародні експерти, які поділилися своїм досвідом розвитку туризму та інфраструктури.

Однією з провідних тем у панельній дискусії «Розвиток туристичного потенціалу та туристичних продуктів» стала доповідь директора департаменту регіонального розвитку Групи Метінвест Олександра Вишнякова, який розповів про проєкт з оновлення Хортиці.  

- Ми всі маємо шаблонні уявлення про Хортицю, що це легендарний острів посередині Дніпра, що це колиска козацтва і національне надбання, що це туристичний магніт в нашій країні. Але під час роботи над проєктом ми хотіли показати ще одну частину, дуже важливу грань острова – його силу. Адже Хортиця – це сила, на Хортиці ти сильний, – сказав Олександр ВИШНЯКОВ. – Ми змогли об’єднати минуле, сьогодення та майбутнє. Над цим команда працювала, працює і надалі працюватиме – для нас це перспективний системний проєкт.

Він нагадав, що комбінат «Запоріжсталь» Групи Метінвест є багаторічним партнером Національного заповідника «Хортиця», який допомагає йому розвиватися, розширювати експозиційний фонд та проводити унікальні наукові експедиції. До слова, візитівка Хортиці – історико-культурний комплекс «Запорозька Січ» – свого часу був побудований за участі комбінату.

Тому закономірно, що саме комбінат «Запоріжсталь» приєднався до проєкту національного масштабу в рамках «Великого будівництва», який допоможе з одного боку реалізувати потенціал острова, а з іншого – зберегти його ідентичність, ДНК Хортиці.

- Цього року з’явилася довгоочікувана можливість підійти до перезавантаження острова Хортиці комплексно, в рамках президентської програми «Велике будівництво». Між владою та великим бізнесом було підписано Меморандум про співпрацю. І сьогодні це досвід приватно-державного партнерства, якого потребує Україна, – Олександр ВИШНЯКОВ. – Як будь-яка європейська компанія, український комбінат «Запоріжсталь» розуміє, що стабільний бізнес неможливий без сталого розвитку територій, де він працює. Ми прагнемо не бути присутніми чи існувати на конкретному місці – ми прагнемо розвивати це місто, де самі живемо, ростимо дітей. Ми хочемо розвивати місто, з яким пов’язуємо своє майбутнє – і це головна мотивація Метінвесту у цьому проєкті та сотнях інших проєктів.

Реалізація масштабного проєкту на усіх етапах супроводжується підтримкою Групи Метінвест. Для успішного втілення ідеї було створено проєктний офіс – сучасну модель реалізації масштабних проєктів національного рівня. Фундаментом стала концепція, візія розвитку Хортиці, створена фахівцями консалтингової компанії Big City Lab. До її створення залучалися не тільки профільні фахівці, а й усі небайдужі до долі легендарного острова — в рамках дискусійної платформи «Хортиця: видатна історія – велике майбутнє».

Вперше за свою історію Хортиця отримала свій бренд та айдентику. У брендингу острова вдалося поєднати минуле та майбутнє, зробити айдентику зрозумілою для більшості з нас, і разом з тим зберегти унікальну ідентичність території.

Ключовими етапами, за словами Олександра Вишнякова, стали візуальні перетворення на Хортиці: реконструкція музею історії запорозького козацтва, пагорбу Єдності та Козацького кола. Ці об’єкти отримали не тільки зручну інфраструктуру, а й стали доступними для усіх без винятку людей – простір став безбар’єрним. Також з’явилося лазерне шоу «Трансформації крізь історію» та імерсивна аудіовистава «Шлях». 

- Дивовижне лазерне шоу «Трансформації крізь історію» – перша в Україні подібна атракція із проекцією на три стихії: воду, повітря, землю. Ба більше, кожен відвідувач може самостійно запустити таку проекцію за допомогою свого телефону. Я запрошую всіх на Хортицю. Тому що це саме той випадок, коли краще один раз краще побачити, аніж почути, – розповів Олександр ВИШНЯКОВ. – Також Метінвест став генеральним партнером великого музичного фестивалю ZOUND 2021. Острів уперше приймав захід такого масштабу. Фестиваль відвідало 15 тисяч людей, половина з них – гості з інших міст. Протягом 48 годин із двох сцен звучала сучасна музика».

Запорізька Хортиця, як туристичний магніт, має міжнародний потенціал. Сьогодні можна з упевненістю говорити, що  Хортиця отримала нове життя. Відновлений острів  вже стає центром культури, туризму та творчості, а також відкриває нові сенси.

- Оновлений острів Хортиця вже чекає на туристичний бум. Мільйон відвідувачів на рік – мета до якої ми йдемо. Завдяки проєкту очікується збільшення надходжень до бюджету та створення нових робочих місць. Хортиця стане центром розвитку креативних індустрій, креативної економіки. Лише втілення у життя першого етапу перетворень вже дає імпульс і стає каталізатором розвитку всієї території, – зазначив Олександр ВИШНЯКОВ.